fredag 19. juni 2009

To Indere og vekk med hvem?

Lokalavisen Frogner hadde denne artikkelen i sin nettutgave for noen dager siden. I går kom artikkelen på trykk, og jeg antar at den var ganske lik (bor ikke på Frogner, så har ikke sett annet enn bildet under som jeg fikk på mms).


Men jeg ser hvertfall at overskriften er endret. "To indere og vekk me'n" står det. Må innrømme at jeg stusset litt på denne overskriften. Javel, de to første batterne på Jessheim var kanskje av indisk opprinnelse (?). Det var jo dem vi slet mest med, så antar at journalisten henviser til dem. Men vekk med hvem egentlig? Heldigvis kom min forlovede meg til unnsetning før jeg fikk rotet meg for langt vekk i spekulasjoner rundt overskriften. "Det spiller jo på et skøyteuttrykk", sa hun.

Javel... Jeg tror ikke jeg er på tynn is når jeg våger påstanden om at de fleste i cricketmiljøet i Norge (eller noe annet sted for den saks skyld) ikke har noe lidenskapelig forhold til langdistanseløp på skøyter. Så jeg tillater meg derfor å utdype: Overskriften spiller altså på et uttrykk (og en sang, såvidt jeg har skjønt) som lyder "to indre og vekk me'n". Altså to innersvinger og vekk med motstanderen. Og dermed har journalisten fanget interessen til eldre skøytefans på Frogner, og fått dem til å lese en artikkel om cricket. Egentlig ganske snedig!

2 kommentarer:

  1. Karianne i Bislett chicks19. juni 2009 kl. 15:25

    Takk for forklaringen.. Lurte veldig på hva det betydde..

    Bra blogg Tormod!

    Karianne ;)

    SvarSlett