tirsdag 21. juli 2009

Hvordan klargjøre et nytt bat?

Til venstre er altså balltreet jeg kjøpte i London avbildet. Det er en Gray-Nicolls Scoop med en "vektbesparende" renne på baksiden. Visstnok et revolusjonerende design. I 1974... ;-)

Men hvordan klargjøre vidunderet for kamp? Jeg har selvfølgelig googlet dette i det vide og det brede + spurt alle som kan tenkes å ha et snev av peil. Og konklusjonen må sies å være inkonklusiv (som man ville sagt på engelsk). Altså fraværende.

Skal man knocke det inn med 6 timers kosing, 6 timers småbanking med gammel ball i sokk, 6 timers litt hardere banking med ball i sokk, 6 timers banking uten sokk, 6 timers banking med klubbe og 6 timer i nettene med gammel ball? Eller skal man bare gå rett i nettet med én gang? Jeg har fått begge tips.

Skal man olje det inn med kokt eller rå linolje? Dette har jeg faktisk svaret på; kokt linolje var ikke var noen suksess. Det trakk aldri skikkelig inn, overflaten ble ru (ikke glatt som jeg trodde den skulle bli) og det lukter råtten fisk. Min far har foreslått å vaske hele saken i white-sprit og putte det i en bøtte owatrol... Og det bringer meg videre til neste spørsmål: Er det en dødssynd å smøre på for mye olje eller bør man bare kline på? Igjen så har jeg fått begge tips. Men at man bør olje før man knocker inn er alle enige om. Bare synd jeg ikke fikk med meg det før jeg var ferdig med knockingen...

Hvis jeg er ferdig med knockingen da... Hvordan vet man egentlig det? Hvis man følger metoden med tilsammen 36 timers sammenhengende banking så vil jeg jo anta at man er ferdig. Men for dem (dvs meg) som ikke orker å banke så lenge så er det hele heller usikkert. Er det når en linjal presset på edgen ikke setter merker? Er det når en ny ball ikke setter merker?

Eller er det rett og slett når du er dritt lei av å banke? Jeg heller mot det siste...

8 kommentarer:

  1. Du vet det når du ikke får seam-merker ( den stripen i midten av ballen ) slutter å sette seg på batten.

    Rå linolje funker, kokt funker ikke.

    SvarSlett
  2. Ja... Fikk et par søm-merker på treningen på torsdag. Men det var egentlig mindre enn forventet. Men balltreet trakk vann i tuppen ja :-(

    SvarSlett
  3. Det er forskjellig for hver bat, hvor lenge man skal kncoke den. Du bør bruke den veldig forsiktig i nets, og til catch pratiace. Samtidig bør du knocke den med hammeren. Den blir klarer etter en uke ca. Man skal ikke bruke rå olje eller kokt olje =P Man skal bruke spessiell cricket olje. Du finner det på engelske nettbutikker.

    SvarSlett
  4. http://www.youtube.com/watch?v=BCfOQpwqp8I og http://www.cricketsupplies.com/detail.asp?productid=2537

    SvarSlett
  5. "Raw linseed oil" er jo rå linolje. Må vel ikke kjøpes i cricketbutikk det?

    SvarSlett
  6. linseed olje kan brukes på hvilken som helst cricket bat.det er den oljen, kokkaburra har i deres olje flaske.
    Oljen må ikke brukes altformye på en bat.Det er bedre med litt for lite olje,enn med for mye olje på bat.Ta et tynt lag med olje på bat og legg den ned med(face of bat pointing)oppover.

    etter ett par dager så kan du begynne å knocke bat på(edges).når du har (knocked edges),så kan du begynne å banke midt på bat
    Når skal en slutte å knocke en bat?????... Read More
    Vel,en bat er ferdig (knocked.)når enn spiller med den og ikke får noe (Seam)merke på bat ved å spille med en ny ball.

    SvarSlett
  7. OK, takker! Da får jeg teste scoopen på trening i morgen :-)

    SvarSlett
  8. Ta på litt olje la det tørke litt
    knock bare på edges
    ta på sheet
    og spill ikke bruk for mye tid på knocking
    Bats idag er ferdig pressa idag så eneste man må passe på er at du tar på litt olje hvert å ... Read More

    gjort det i 17 år
    virker som faen:)

    SvarSlett