mandag 28. september 2009

Cricket på Mauritius

For noen uker siden var jeg på Mauritus, og som vanlig var jeg spent på om mitt reisemål inneholdt noen eksemplarer av arten cricketius enthusiastikus.

Jeg hadde realistiske forhåpninger om at dette var tilfelle i og med at Mauritius er befolket av folk som en gang i tiden kom over havet fra blant annet India, mange Sør-Afrikanere reiser hit på ferie og ikke minst at øya har vært britisk koloni og fortsatt er en del av Commonwealth.

Og fant jeg noen cricketspillere? Jepp. Var de innfødte? Nope. Faktisk er ingen innfødte på Mauritius. Hvertfall ikke hvis man legger til grunn at man må ha bodd der en stund (i historisk målestokk) for å kvalifisere som innfødt. Mauritius har bare hatt fastboende i drøye 500 år eller noe sånt.

Men så var det disse cricketius enthusiastikus da. De var selvfølgelig britiske, ganske små og veldig entusiastiske. Stilen var så absolutt tilstede, og det var rimelig åpenbart at vi som begynte med cricket først i de sene tyveårene aldri kommer til å blir noe særlig bedre enn disse småguttene er i dag.

Men det var moro å se på da. Og kanskje cricketen kan innføres på Mauritius? Det meste av dyre- og plantelivet som er der i dag hører egentlig ikke hjemme der, så hvorfor ikke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar