torsdag 16. april 2009

Basic cricketforklaring

Har fått et innspill på at det ikke er helt klart for alle spillerne på Bislett Ducks CK (BDCK) hvordan man egentlig spiller cricket. Og det er jo ikke så rart, for så og si ingen av oss har noen gang spilt en kamp og de færreste har sett cricket på tv. Jeg forstår såvidt basicen selv, og det er det jeg nå har tenkt til å prøve å forklare. Og hvem er best til å forklare noe for nybegynnere? Jo, en komplett grønnskolling som såvidt har begynt å skjønne opplegget selv... Så nå har jeg tenkt til å gjengi et brev jeg skrev til min kjære da jeg studerte i Australia. Nei nei, ikke noe kliss altså! Forklarte henne selvfølgelig cricketreglene slik jeg forstod dem der og da. Er ikke det helt normalt å gjøre da?? ;-)

Brevet går som følger:
"2 lag. Som i dødball er det ene inne og det andre ute. De som er inne har "innings". På hver innings har man 10 mann (batsmen) som slår. Hver enkelt slår til han er ute. Man kan ryke hvis utelaget tar pol eller hvis batsmannen bommer på ballen og den treffer pinnene bak han. Hans oppgave (i tillegg til å score poeng (tar det etterpå)) er å forsvare pinnene sine med balltreet. Hvis han stopper ballen med leggskinnene, og ballen hadde gått på pinnene hvis ikke den hadde blitt stoppet er han også ute. Og da er det neste batsmann sin tur. Slik går det til alle er ute, da får det andre laget innings.

OK, poeng: Innelaget får poeng ved at batsmennene løper. Ja, sa mennene. Er nemlig to på banen av gangen, noe jeg ikke har skjønt helt så det lar vi være (men har skjønt det nå altså! red.anm.) Men de skal hvertfall løpe. Men ikke rundt banen som vi gjør i dødball. Bare frem og tilbake på den jordstripa de kaster på. En gang frem er 1 poeng. Frem og tilbake er 2, osv. Begge må løpe (hver sin vei). Hvis ballen slåes rett ut av banen er det 6 poeng. Går den i bakken, men spretter ut får man 4 poeng. Typisk oppstilling under. Rødt lag har inningsen. Og ballen kastes med sprett i bakken ser du ;-)


Dette er det mest basice. I tillegg har du offside, men aner ikke når... Og "no ball" er når kasteren tråkker over en linje når han hiver. Som å trampe i lengdehopp liksom. For kasteren (eller "bowleren" da) løper når han hiver. Dvs løpefart på kastet altså. Fastbowlere bowler kjempehardt (opp mot 145 km/t!) mens andre skrur veldig. Har sett ballen bli skrudd rundt batsmannen og på pinnene. Stilig! Ellers er "half century" når batsmannen har scoret 50 poeng (er bra). Og century er selvfølgelig ved 100 poeng (er veldig bra).

Jepp, da er du klar for cricket ;-)"

Sånn gikk altså min nybegynnerforklaring. Da regner jeg med at alle har alt klart for seg til lørdagens trening ;-)

8 kommentarer:

  1. Hei Bislett Ducks! Utrolig morsomt å se at dere skal spille i 4.Divisjon, gleder oss til å se dere.. Legg ut bilder av draktene deres. Hilsen Konkurrent..

    SvarSlett
  2. Hehe, skal legge ut bilde av draktene så snart vi vet hvordan de ser ut ;-) Har bestilt drakter usett og ikke fått dem ennå.

    Spent på nivået i vår divisjon. Dvs er spent på om noen slår oss på antall ducks ;-)

    SvarSlett
  3. Hmm har dere også kjøpt fra signature sports? Hehehe.. Det er ikke så høyt nivå i 4.div. Det har blitt spilt en del treningskamper med tapeball og det var ikke akkurat høyt nivå..

    SvarSlett
  4. Treningskamper?! Nivået er såpass høyt ja... ;-)

    Litt usikker på hvor draktene våre er kjøpt fra egentlig jeg. Kjøpt dem gjennom en i styret i NCF såvidt jeg har skjønt.

    SvarSlett
  5. ses i ligaen
    hilsen haugerud tigers

    SvarSlett
  6. Det gjør vi, Hashim. Blir spennende...

    SvarSlett
  7. Det er ikke samme offside som i fotball :)
    Om du deler banen i 2 er den delen på din høyreside offside, om du er høyrehendt. Onside er den andre den andre. kalles også legside.

    SvarSlett
  8. Ja, akkurat! Stemmer det, syns det demrer dette med at spinbowlerne har offside-spin eller legside-spin og sånn. Eller noe i den dur hvertfall... (?)

    SvarSlett